top of page

מונחים נפוצים אצל אופנועים

Orly Dagmi

עודכן: 23 בנוב׳ 2023

בין אם אתם רוכבים מתחילים או וותיקים – לרוכבי אופנועים יש שפה משותפת ושונה מהשפה של נהגי מכוניות. הם מדברים על רעש המנוע בתשוקה, על הדגם החדש שיצא, על אופנוע שיש לו מומנט וכוח סוס, על משקלי האופנועים – אלו שאפשר לעשות איתם קיק ואלו שקצת יותר מורכב. המאמר הזה יסביר לכם את המונחים הנפוצים של רוכבי האופנועים, ואם אתם לקראת רכישה של אופנוע חדש – המאמר הבא יעזור לכם להשתלב בקלות.


מה זה פעימות באופנוע?

רוכבי אופנועים משתמשים במושג "פעימות" כשהם מדברים על מנועים. יש מנועים שמבצעים ארבע פעימות ויש מנועים שמבצעים שתי פעימות. מה הכוונה? כאשר מדובר במנוע עם 4 פעימות, הוא מבצע 4 פעולות חשובות לפעילות סדירה של האופנוע: דחיסה, יניקה, עבודה ופליטה. ארבעת הפעולות הללו מייצרות את כוח ההנעה של המנוע.


ומה קורה במנוע עם שתי פעימות? מנוע מהסוג הזה למעשה עושה את אותה העבודה, רק בשתי פעימות. כלומר – אם בארבע פעימות כל פעולה היא


בנפרד, אז במנוע הזה – הפעימה הראשונה כוללת יניקה ודחיסה והפעימה השנייה מבצעת עבודה ופליטה.


מנוע עם ארבע פעימות מקדיש לכל פעולה זמן ועלול להיות פחות חסכוני. לעומתו, מנוע עם שתי פעימות הינו חסכוני יותר כי הוא מפצל את העבודה באופן יעיל יותר.



איזה מנוע מומלץ? זו שאלה שרבים מבין הרוכבים שואלים. לרוב ההמלצה לבחור במנוע דו פעימתי. אך למרות היתרונות הרבים של מנוע זה, רוכבי השטח מעדיפים לבחור במנוע עם 4 פעימות. בחירת אופנוע היא אישית ומומלץ להתאים את האופנוע לשימושים ולצרכים שלכם.




מה זה מומנט באופנוע?

מומנט ממחיש את גמישות המנוע. הקיום שלו חשוב מכיוון שרוכבים אוהבים להאיץ חזק מבלי להוריד הילוך וכך למעשה המומנט מספק לרוכבים את תחושת המשיכה קדימה. בשפת הרוכבים הוא נקרא גם "הקטר". בהיעדר מומנט חזק, הרוכב יצטרך להוריד הילוך או יותר כדי להאיץ. ואת זה הם פחות מעדיפים.


מה זה קראנק באופנוע?

קראנק הינו חיישן חשוב מאוד באופנוע. הוא למעשה מעביר מידע לגבי מהירות הסיבובים לדקה של המנוע, ובכך הוא מודיע אם למנוע יש בעיה או לא. ללא הקראנק – אי אפשר לזוז לשום מקום עם האופנוע, כך שאם אתם רוכבים מתחילים, כדאי שתבדקו שמצב החיישן טוב ותקין.


מה זה קלאץ באופנוע?

הקלאץ' (נקרא גם מצמד) נמצא גם ברכבים וגם באופנועים ומאפשר לרוכבים להעביר הילוך. רוכבים רבים משתמשים בקלאץ' במהלך העברת הילוך ונותנים טיפה גז כדי להאיץ. רוכבי שטח אוהבים להשתמש בקלאץ' כשהם בירידה, ובעזרת הקלאץ' הם מצליחים לרדת בצורה מבוקרת.


בשונה מקלאץ' ברכבים, הקלאץ' באופנוע מוביל לחיכוך הרבה יותר מהיר וכך מאפשר לרוכבים להאיץ בזמן קצר יותר. הרוכבים הוותיקים לרוב יודעים שהשימוש בקלאץ' יכול לסייע להם להכיר את תגובת המנוע בכל מצב, ובכך לדעת גם לשלוט בו במצבים שונים.


מה זה קיק באופנוע?


המושג קיק או בשמו המלא קיקסטרטר הוא למעשה רגלית קטנטנה המחוברת למנוע של האופנוע. לחיצה על הקיקסטרטר יכולה להוביל להנעה של האופנוע גם מבלי לעשות שימוש בסטרטר רגיל.


אך כדי שיהיה אפשר להתניע בצורה הזו, צריך להקפיד לעשות זאת בצורה בטוחה: חשוב שהאופנוע יהיה במצב ניטרלי – כי רק כך ההנעה באמצעות הקיק תוכל לעבוד. לאחר מכן יש צורך להפעיל כוח על הרגלית ואז המנוע צריך להידלק.


חשוב לדעת שלא לכל האופנועים יש קיקסטרטר, ואם זה חשוב לכם כדאי לברר זאת לפני הרכישה. יש היום לא מעט חברות שמעדיפות לוותר על הקיק לטובת סטרטר חשמלי, אך כל רוכב אופנוע תמיד יעדיף אופנוע עם קיק, כדי שבמקרה הצורך תהיה לו האפשרות להניע את האופנוע בדרך נוספת.

 
 
 

Comentários


Get in Touch

073-7841797

שעות פעילות:

א-ה :08:00-17:00

הירקון 45 בני ברק

  • Facebook

לתיאום פגישה או רק שאלה, השאירו פרטים ונחזור בהקדם

תודה על פנייתכם. אצור עמכם קשר בהקדם

©2022 designed and created by zap group.

bottom of page