אופנועים יכולים לסבול מתקלות חשמליות ומכאניות בדיוק כמו כל כלי רכב ממנוע. אל דאגה, לכל תקלה יש פתרון. אך חשוב לדעת איך לטפל ולהתמודד איתה בזמן אמת מבלי לגרום לנזק בלתי הפיך.
המאמר הבא יסקור את התקלות הנפוצות האפשריות באופנועים ויאפשר לכם לדעת מתי תדרשו לפנות לחילוץ ולהזמין גרר, והאם ניתן לתקן את התקלות הללו בעצמכם.
האופנוע לא מתניע
תקלה זו היא הנפוצה ביותר. היא יכולה להתרחש בזמן נסיעה רגילה או ברגע הראשון שאתם מנסים להתניע את האופנוע. כאשר זיהיתם שהאופנוע לא מתניע, ככל הנראה שהתפתחה תקלה שנובעת ממערכת ההצתה, ממשאבת הדלק, ממערכת ההזרקה או מהמנוע.

כמובן שהתקלה יכולה להתרחש בשילוב של קריסה כל המערכות יחד. כדי שתוכלו לברר את הסיבה ולטפל בתקלה בהקדם, מומלץ בסמוך לתקלה לפנות בראש ובראשונה לשירותי גרירה מקצועיים ולמוסך. שם יבינו את הסיבה לתקלה ויטפלו בה לפני החמרה. כשמופיעה תקלה כזו, חשוב לא להזניח – אלא לטפל כמה שיותר מהר. זה מציל חיים.
צמיגים לא תקינים
צמיגים יכולים להינזק מהמון סיבות, אך הסיבה הנפוצה היא – כאשר הצמיגים עולים על חפץ שיכול להוביל לתקר כמו: מסמר, בורג וכדומה. מבחינה פיזית – האופנוע יכול להמשיך את הנסיעה לזמן מסוים, אך יש לכך סכנות רבות:
הרכב יכול להתהפך בתנאי כביש מסוימים ונסיעה ממושכת על צמיג תקול יכולה לגרום להחלפת הצמיגים. כדי להימנע מפגיעה באופנוע ומנזקים יקרים – כדאי לפנות בהקדם למוסך או לצמיגייה הקרובה לביתכם באמצעות גרר.
מערכת הילוכים תקולה
מנסים להעביר הילוך והוא נתקע? יכול להיות שבפעם הראשונה ה"תקיעות" תסתדר ותוכלו להמשיך ולנהוג, אך אם תשימו לב – התקלה הזו חוזרת כמה וכמה פעמים ואם תמשיכו לנהוג עם התקלה, יכול להיגרם לאופנוע נזק בלתי הפיך.
ממה התקלה נובעת? בעיה במערכת ההילוכים יכולה להעיד על בעיה קריטית שמצריכה בדיקה יסודית – יכול להיות שתצטרכו להחליף כבל הילוכים פנימי שהשתחרר ויש צורך להדק אותו לנקודות העיגון או לבדוק האם נפל בורג מסוים שצריך להבריג ולחזק את מערכת ההילוכים.
בכל מצב, אם זיהיתם את התקלה – חשוב לגרור את הרכב למוסך הקרוב, לטפל ולהחליף את החלקים התקולים. במקרה של הזנחה ואי טיפול ממושך, יכול להיות שיהיה צורך להחליף את מערכת ההילוכים.
תקלה במצבר
רוכבים רבים מתמודדים עם תקלה במצבר, ובמקרים רבים הבעיה נובעת מחוסר שימוש באופנוע. אם נתקלתם בתקלה, כדאי לנסות למלא את המצבר בעזרת מצבר נוסף (של אופנוע אחר) ולבדוק האם מתח החשמל עולה וניתן להתניע את האופנוע. במידה והמצבר לא נטען, ככל הנראה מדובר בתקלה יותר רצינית ויש צורך לברר ולבדוק אותה במוסך.
לתקלות הללו מצטרפות תקלות נפוצות נוספות באופנוע, למשל: כשל במערכת הבלימה, פיצוץ צמיג באופן פתאומי, כשל במערכת ההיגוי וכדומה. כל התקלות הללו הן מסכנות חיים ועלולות לגרום לתאונת דרכים, להחלקה או לאי שליטה על האופנוע.
לרוב התקלות יש סימנים מקדימים, כמו: רעשים לא רגילים שמופקים מהאופנוע במהלך נסיעה, רעש חזק המגיע מאזור לוח השעונים המעיד על כבל שעלול להיקרע או שיש בעיה בחיבור של לוח השעונים, רעש המגיע מהגלגלים ומכל רכיב אחר ובכלל – תמיד כששומעים רעש מהאופנוע, לרוב זה יעיד על תקלה.
שמעתם רעשים חריגים? מומלץ להפסיק את הנסיעה ולא להמשיך לנהוג עם התקלה, אלא לפנות לשירותי גרירה ולהמשיך את הטיפול במוסך. אל תדחו את הטיפול באופנוע, זכרו שמדובר בבטיחות שלכם וכשאתם נוהגים על אופנוע לא תקין – אתם בסכנה.
Comments